I serien om «instrumenter» som ber oss være varsomme, er det enda et instrument som nå har begynt å blinke rødt.
Bullish Consensus er gallup som gjøres på markedssynet til amerikanske finansielle rådgivere. Indikatoren har i hovedsak vært nyttig når enigheten blant rådgivere har vært stor. Paradokset da er at man skal gjøre det motsatte av hva rådgiverne anbefaler.
Argumentet er at når alle er enige om at aksjemarkedet skal opp, så har «alle» allerede kjøpt og det vil derfor være liten tilgjengelig etterspørsel for å drive kursene videre oppover.
Det motsatte er tilfelle når alle er negative. Først da har «alle» solgt og kurspresset derfor ventes å avta.
Dagens situasjon er imidlertid svært forvirrende. Vi har nå en situasjon hvor det amerikanske aksjemarkedet nettopp satte rekordnotering, samtidig med at de finansielle rådgiverne er like pessimistiske som de var på bunnen av finanskrisen!
Det er nesten umulig å forstå hvordan disse tingene henger sammen. Samtidig som mistanken om instrumentfeil dukker opp, kan man også av andre indikatorer se at risikoviljen faktisk har blitt kraftig redusert siden januar. Om dette skyldes øket bevisshet med hensyn til de andre «instrumentene» vi har nevnt den senere tiden vites ikke.
Svake amerikanske varehandelstall og en nedgang i målingen av tilliten til forbrukere, sendte sist uke indeksen over råvarepriser til det laveste nivået på 8 måneder.
Der hvor vi ikke har sett noen reduksjon er i etterspørselen etter aksjefinansiering. Belåningen til investorene i aksjemarkedet fortsetter å øke, men takten er riktignok noe redusert siden slutten av januar.
Tilbake til Bullish Consensus-tallene, så er disse så divergerende fra utviklingen i det amerikanske aksjemarkedet at hadde tilsvarende skjedd med instrumentene i en bil så hadde vi kjørt den rett på verksted.
Det skal sies at vi hadde kjørt forsiktig til verkstedets dom forelå..
Chartet over viser utviklingen på S&P-500 indeksen øverst og Bullish Consensus-utviklingen nederst.
Jeg trenger også en bil elektriker. Min historiske racerbil (1970 model BMW 2800CS coupe) stoppet opp selv om det elekstriske annleget kun
hadde blikt brukt i 3 timer. Mekanikeren mente bilen har sykdomen «MSD» (Might Suddenly Die).
Kanskje det samme skjer i aksjemarkedet.
Likvidasjon > deflasjon > inflasjon?