Slagmark CNBC-style

To aksjeforvaltere braket sammen på den amerikanske finanskanalen CNBC i forrige uke. Kampen gjaldt tilsynelatende uenighet om et selskapet Herbalifes fremtid og bruken av media for å påvirke aksjekursen.

Forsøk på påvirkning av aksjekurser ved hjelp av media er forøvrig noe som skjer på daglig basis i de fleste land uten at dette vekker noe oppstyr. Det skulle imidlertid vise seg at bakgrunnen for uenigheten ved dette tilfellet stakk langt dypere. Det kommer raskt for en dag under debatten at bakgrunnen for angrepet til den kjente investor og forvalteren Carl Icahn, i realiteten gjaldt et annet selskap. Icahn og ikke mindre kjente hedgefondforvalter Bill Ackman inngikk for over 10 år siden en kjøpsavtale om kredittforsikringsselskapet MBIA. Icahn nektet senere å gjøre opp deler av avtalen med det resultat at Ackman saksøkte ham og vant i retten.

Herbalife, selskapet som bringer konflikten på skjermen til CNBC, har den senere tid vært gjenstand for mye oppmerksomhet. Siden desember har den ene debattanten, Bill Ackman, som nå leder hedgefondet Pershing Square, offentlig påstått at selskapet bevisst skjuler de økonomiske realitetene (for å si det forsiktig) for sine aksjonærer spesielt og aksjemarkedet generelt. Ackman har aldri lagt skjul på at han er short Herbalife aksjer. Kursen på Herbalife falt over 40% da Ackman lot pressen få tilgang til dokumentasjonen bak sin påstand.

Ackman ble imidlertid kort etter imøtegått av en annen meget anerkjent hedgeforvalter, Daniel Loeb leder av fondet Third Point. Loebs synspunkter og kjøp av aksjen har sendt Herbalife nesten tilbake til utgangspunktet.

HLF

Den endelige dommen over selskapet har enda ikke falt, men mye tyder på at Carl Icahn har motiver utover penger når han ufiltrert angriper Ackman på direkten.

Videoen forteller også noe om hvor brutal og usjarmerende konkurransen i aksjemarkedet kan være. Gitt antall seere av denne videoen er det neppe lenge til vi får en fast tv-serie med tittelen: «Kan du fornærme?»

Kommentarfeltet er stengt.